Začiatkom deväťdesiatych rokov začala z budovy Slovenského rozhlasu v Bratislave vysielať prvá Rakúska súkromná rozhlasová stanica Radio CD International z lukratívnej frekvencie 101,8. Vysielač bol nasmerovaný na Rakúsko a rádio zo Slovenského územia vysielalo zo zaujímavého dôvodu. V Rakúsku totiž bolo zakázané vysielanie pre súkromné rádiá, fungovali tam len štátne stanice, čiže jediným dôvodom pre komerčný rozhlas bolo vysielanie zo zahraničia. Sídlo rádia bolo v štúdiách Slovenského rozhlasu v spoločnosti Rock FM, s ktorým malo zo začiatku (možno i neskôr) spoločný hudobný archív. Vysielalo nonstop (vtedy rarita) a v nemčine, z licenčných podmienok im plynula len povinnosť niekoľkopercentnej produkcie slovenských interpretov vo vysielaní. Vysielacia štruktúra bola prostá: Morning show, Day show, Evening show, Night show. Kuriozitou bolo, že i spravodajstvo a začiatky všetkých relácií začínali o štvrť, resp. trištvrte. Predpokladám, že to bolo z dôvodu väčšej počúvanosti spravodajských relácií, ktoré takto išli v iných termínoch ako v štátnych okruhoch. Rádio po niekoľkých rokoch stratilo licenciu (netuším prečo) na frekvencii 101,8, na ktorej začalo vysielať Rádio Twist, ktoré na ňu prešlo zo 106,6. Neskôr však bola licencia obnovená (taktiež neviem prečo), CD International začalo fungovať na novom kmitočte 96,6, ktorý zostal po Rock FM - to sa presunulo na 89,3, čo bola prvá frekvencia na území Slovenska pod 90 MHz (dovtedy sa totiž všetky frekvencie z, mne neznámeho dôvodu udeľovali nad 100 MHz). To všetko sa dialo počas mojich štúdií v Bratislave, teda medzi rokom 1990-1994, konkrétne dátumy si však nepamätám. Radio CD International na novej frekvencii nezostalo dlho, jeho koniec prišiel chvíľu po tomto presune, netuším však, či to bolo z finančných alebo licenčných dôvodov, prípadne jeho koniec vyplynul z faktu, že (myslím) začiatkom roku 1994 sa v Rakúsku začali konečne prideľovať kmitočty i pre súkromné rádia, čiže jeho vysielanie zo zahraničia stratilo svoje opodstatnenie. Na 96,6 sa z pásma VKV1 presunul Slovenský rozhlas s jeho prvým programom, ktorý tam beží dodnes. Osobne som mal z rádia CDI celkom dobrý dojem, lebo jeho vysielanie bolo na tú dobu až neuveriteľne profesionálne i dynamické. Mňa, totálne jazykovoimpotentného, však najviac rušili sporadické moderovania v jazyku, ktorý mi nikdy nebol a zrejme ani nebude blízky. Moderátori však boli profesionálni, znelky, upútavky, jingle na výbornej úrovni, čiže toto sa tomuto rádiu dalo len chváliť (až na tú nemčinu). CDI však drží nepopierateľne (a to si málokto uvedomuje) prvú priečku v súkromnom rozhlasovom vysielaní na Slovensku. Predbehlo i Fun Radio, ktoré v tých časoch nás pre zmenu učilo zas francúzštine. Nech mu, teda Radiu CD International, je zem ľahká...
Toto rádio je mňa špecifické tým, že som za celú jeho existenciu nezistil, čo vlastne skratka D.C.A. znamená. Jeho zrod sa datuje do roku 1992, keď v decembri začalo skúšobné vysielanie. Pondelok-Piatok 13.00-23.00 a víkendy od 10.00-23.00, to boli jeho prvé oficiálne vysielacie časy. Na Slovensku vtedy fungovalo len pár rádií (Fun, Rock FM, R.M.C., CDI, Twist?), čo boli stanice všetko z Bratislavy. „Décéáčko“ vzniklo ako prvé mimoblavácke rádio a hneď od začiatku sa stretlo s obrovským záujmom verejnosti. Nebolo tak neskutočne „predlinkované“ ako ostatní, jeho zdravý amaterizmus mal k poslucháčom najbližšie, relácie boli vysielané z neskutočným entuziazmom moderátorov, ktorých v malom meste (Dubnica) poznal každý. I preto jeho úspech u poslucháčov nedal na seba dlho čakať. V tom období bolo DCA rádiom s najvyšším počtom kontaktných relácií, dokonca mm dojem, že okrem správ, neexistoval program, ktorý by neumožňoval konkat s poslucháčmi. O niečo podobné sa v tom období snažilo i Fun radio, ale také familiárne kontakty boli i sú možné len v malých regionálnych rádiách. Úspech priniesol rozšírenie vysielania na devätnásť hodín denne z vlastného štúdia a v noci sa časom pridal satelitný program Country Music Television Europe, ktorého zvuková stereostopa vypĺňala nočnú pauzu. Niekedy (a cez víkendy to bolo takmer pravidlom) moderátori nočných relácií, vďaka obrovskej počúvanosti a prianiam poslucháčov, svojvolne (pravdepodone i zadarmo) predlžovali vysielanie až do ranných hodín, keď už dubnické kohúty oznamovali príchod nového dňa. Po moderátorskej stránke bolo rádio na výbornej úrovni, ako som spomínal, spíkri neboli žiadni veľkí profíci, k ľuďom však mali svojím úprimným moderovaním oveľa bližšie ako nafúkanci z bratislavských frekvencií a to bolo nesporným plusom. Spravodajstvo bolo viac-menej regionálne, čo bolo vlastne i gro celého rádia. Obal, čiže upútavky a jingle boli na postačujúcej úrovni, vcelku nápadité, časom sa však dosť obohrali. Reklamy a zvučky im nahrávala firma Kríger (Krígeľ?) - nevysloviteľný názov, boli však, ako som spomínal, na celkom slušnej úrovni, čo bolo vtedy dosť ojedinelé. Na rádiu som oceňoval najmä jeho nočné vysielanie, ktoré časom pribudlo, púšťali totiž dosť domácej tvorby a to bolo v čase amerikanizácie slovenských staníc, taktiež nepopierateľným plus. Vysielanie Rádia DCA som sledoval v nepravidelných periódach od ich začiatkov až do roku 1997, keď už novozavedené frekvencie nových rádií mi nedovoľovali ladiť nekvalitný stereosignál spoza Kremnických vrchov na frekvencii 105,5, ktorá mi z nebohých rozhlasových staníc bude chýbať snáď najviac.
Tu nebudem dlho písať. Možno i preto, že som „eremcéčko“ veľmi nesledoval. Vznikli ešte pred Twistom a hneď začali vysielať pre staršie ročníky. Vtedy boli veľmi dobrí. Išlo sa osemnásť hodín denne a na tento pomerne krátky čas bolo vo vysielaní veľmi veľa kvalitných relácií. Niekde mám aj ich vtedajšiu štruktúru, ktorú museli programové týždenníky skracovať, aby im vošla do stĺpca. Kvalita moderovania bola na tú dobu vcelku v pohode a rádio odchovalo pár moderátorov, ktorí pôsobia v médiách doteraz. Rádiu sa však po čase prestalo dariť. Neviem prečo, lebo ako som spomínal, kvalita vo vysielaní bola, teda ak ste mali radi svetové evergreeny a najmä českú a slovenskú tvorbu minulých desaťročí. Svet je však krutý. Zrejme zase nejaké machinácie, tak časté i v rozhlasových staniciach. Rádio Music City teda čakala neľahká úloha. V stále sa rozširujúcej mediálnej konkurencii bolo treba prísť s niečím novým. A to sa RMC rádiu nepodarilo. Zmenili síce svoj hudobný formát i štýl vysielania - začali sa orientovať na mladších poslucháčov a prešli na non-stop štruktúru, ale to už na záchranu nestačilo. Neviem kedy zanikli, ale momentálne na ich frekvencii vysiela štvrtý okruh Slovenského rozhlasu rádio Regina.
Niekedy v roku 1993, keď som nemal
inej radosti, ako keď som na svojom „dvojdeku“ Samsungu naladil nejakú
novú stanicu, som zrazu zachytil podozrivo kvalitný stereosignál na neznámej
frekvencii 106,6. Bolo to v lete, keď nám slnečné lúče občas pošlú
i do našich končín ďaleké FM stanice, preto som sa vôbec nad týmto
faktom akosi nevzrušoval. Aké však bolo moje prekvapenie, keď zrazu na,
mnou považovanej zahraničnej rozhlasovej stanici, začal spievať Paľo
Habera vtedy veľmi populárnu skladbu Mama Kami, z neúspešnej Fontány
pre Zuzanu II. To už vyzeralo podozrivo a ja som prejavil čosi ako záujem.
Celú noc som presedel pri rádiu a počúval postupne kompletné platne
Haberu, Elánu, Michaela Jacksona a Eltona Johna. To boli úplne prvé veci,
ktoré z tejto frekvencie vo Zvolene, v rámci skúšobného vysielania,
zazneli. Hneď ráno som sa vybral monitorovať terén (pretože jinglové
predely jasne hovorili o Rádiu Family, Zvolen) a po úmornom hľadaní som
objavil vysielač na Podborovej. Keď som vtrhol do štúdia a zbadal tam k
tomu všetkému ešte svojich kamarátov - „dídžejov“, moje
prekvapenie a najmä nadšenie nebralo konca. Zvolen má konečne rádio. I
keď som po tom túžil, nedúfal som, že sa toho dožijem. Po oficiálnom
započatí vysielania v lete roku 1993 (rádio dal ako dar istý americký
podnikateľ k 750. výročiu udelenia mestských práv Zvolenu) som bol
najaktívnejší poslucháč, ktorý vo svojich osemnástinách
pretelefonoval kvantá rodičovských peňazí do súťažných relácií RF.
Z tade vlastne pochádza i tá prezývka Hemendex, ktorú som si slávnostne
udelil. Však Martin, to by bolo také suché...:-)
Úmyslne som názov rádia spomenul Star Radio a nie Radio Star (oficiálny názov), pretože táto stanica bola na Slovensku jedinou, ktorá mala v licenčných podmienkach povolené dvojazyčné vysielanie, čo naplno využívala. Možnosť počúvať ju som mal len raz, i to bolo nekvalitné mono v celkovej dĺžke dvoch hodín čistého času, okrem milých a relatívne kvalitných spievaných jinglov, som počul i maďarské i slovenské moderovanie, hoci to slovenské bolo vlastne tiež maďarské. Z toho, čo som počul, to bola stanica klasicky regionálna, so žiadnym špeciálnym programom, čo vyjadrovala ich vtedajšia vysielacia štruktúra, ktorá bola, ak sa nemýlim 24-hodinová. Nepoznám dôvodu krachu rádia, je možné, že sa len premenovalo, lebo ak mám dobré informácie, tak na rovnakej frekvencii momentálne v Nových Zámkoch vysiela Rádio Max, o ktorom však zatiaľ viem, len to, že to je Rádio Max. www.radiomax.sk je jeho i-netovská adresa, v čase písania týchto riadkov v rekonštrukcii.
Pretože som mal túto stanicu možnosť počúvať len krátky čas, poskytujem jeho historickú retrospektívu priamo od zúčastnených. Nasledujúci článok je publikovaný na internetovskej prezentácii: www.ragtime.sk . Všetko to začalo hneď po
revolúcii koncom roku 1989, kedy sa niekoľko študentov z internátneho
rozhlasového štúdia Tlis rozhodlo urobiť vlastné rádio. Situácia: žiadne
prostriedky, žiadne skúsenosti, žiadny zákon, ktorý by to umožňoval. Na
jar 1990 nastúpilo francúzske Fun Rádio a väčšina nadšencov z Tlisu
prijala "istejšiu" ponuku. Nekompromisný zvyšok stále dúfal, že sa to dá
spraviť aj inak. Úsilie však stále narážalo na neexistenciu zákona, ktorý
by umožňoval súkromné vysielanie (Fun vysielal na výnimku). Kontaktovanie
rôznych inštitúcií od vlády, parlamentu, ministerstva kultúry skončilo v
Prahe a dokonca aj vo Viedni , kde bola situácia prekvapujúco podobná ako
na Slovensku a kde to riešili pirátskym vysielaním. Táto romantická
predstava a zároveň "účinná" nátlaková metóda bola lákavá a viedenčania
boli dokonca ochotní požičať svoj prenosný vysielač. A tak v lete 1991
začalo na Slovensku vysielať prvé pirátske rádio
"100,3".
Frekvenciu tohto rádia som mal tiež možnosť počúvať len minimálne, hoci doma som ho v nočných hodinách (vtedy som robil mediálne prieskumy a výskumy) chytil občas i v nekvalitnom stereu. Hit-rádio bola stanica, ktorá keby nevznikla (to je len môj subjektívny názor), nezaniklo by nebohé a fantastické DCA Rádio z Dubnice. Totiž hneď po jej vzniku a celkom slušnej reklamnej kampani, odišlo mnoho výborných moderátorov z „décéáčka“ do tejto firmy, ktorá následne skončila, tak ako skončila. Ako jedno z mála rádií, vyletelo hneď z nonstop štruktúrou, čo bolo v tom čase ešte stále dosť riskantné. Za ďalší perspektívny krok si rádio stanovilo vyrábať aspoň tak kvalitné reklamné spoty, ako nahrávali v bratislavských rádiách. Pravdepodobne im táto iniciatíva nevyšla, lebo inak by sme ich nádherné spievané jingle počúvali dodnes. Taktiež nepoznám príčiny krachu, do sluchových orgánov sa mi dostali len dohady, ktoré úspešne ignorujem, viem však, že to najkvalitnejšie sa buď vrátilo do DCA, alebo nastúpilo do nového média na hornom Považí, Rádia Dúha, ktoré patrí medzi moje favorizované stanice do dnešných dní (až na ich internetovskú prezentáciu). Rádio vysielalo približne v rokoch 1994 až 95, čo však môžem potvrdiť, len ak nájdem ich programové štruktúry a reklamy v mojom totálne rozbordelovanom archíve.
Neviem, čo je z touto, kedysi veľmi
kvalitnou, stanicou. Na internete ako jedna z mála neexistuje a či
nezanikla aj v terestriálnom éteri, netuším. Viem však, že bola v nedávnej
dobe dosť dlho vypnutá, čo je jav, ktorý možno pretrváva dodnes...
Zistím a spomeniem!
Tak dostali už aj jedno z najstarších súkromných rádií... Spomeniem si tu naň neskôr.
Neviem samozrejme o všetkých, ale
z tých, čo sa mi do gebule za tých desať rokov dostali, spomeniem tieto:
ftm - 20.06.2000 - 2001
|